2015. február 26., csütörtök

Babajelbeszéd

Sziasztok :)

Jajj már megint olyan rég írtam és annyi mindenről tudnék írni, hogy azt sem tudom mi legyen a címe a bejegyzésemnek :D

Na kitaláltam, a babajelbeszédről írok nektek :) Mi Törpivel  már 5 hete járunk heti egy alkalommal babajelbeszéd tanfolyamra. A tanfolyam több szempontból is jó. 

1. közösségbe járunk, ahol Törpi szocializálódik
2. én is emberek között vagyok
3. dalokat, mondókákat tanulunk
4. élmény mindkettőnknek
5. Megtanuljuk a babajelbeszéd alapjait :)

Sokan ellenzik, nem értik, kifogásokkal élnek a babajelbeszéddel kapcsolatban. Részemről azért merült fel a használata, mert szeretnék hamarabb is kommunikálni Törpivel, mint ahogy ő elkezd beszélni :) Kérdés, hogy miért? Hihetetlen, de a babák már most is értik, amit mondunk. Sokszor szeretnének valamit, amit mi nem értünk vagy félreértünk, mert nem tud még beszélni. Ezt a szakaszt szivesen áthidalom egy babajelbeszédes időszakkal, amikor megmutatja nekem mire gondol, mit szeretne, mi a baja. Így én is jobban értem őt, és neki is kevesebb a fusztrációja a meg nem értettség miatt.

A babajelbeszéd (ahogy egyik csoporttársunk fogalmazta meg) egy fejlesztő kommunikáció. Van aki tornára jár, van aki játszóházba megy a babával, van aki babajelbeszédet tanul vele. Legfőképp az idegpályákat fejleszti a babánál, segít összekapcsolni a kéz, beszéd és jelentések összefüggéseit. Mellé egyébként ezek a babák (ha nincs alapvetően probléma a beszédfejlődéssel), hamarabb is elkezdhetnek beszélni. Itt leszögezem, hogy egyik babajelbeszédet használó anyukának sem ez a célja vele. Vannak viszont későn beszélni kezdő babák, akiknél javasolják is fejlesztésre a babajelbeszédet. De az is előfordulhat, hogy egy baba egyéb okok miatt a babajelbeszéd használata mellett sem kezd el beszélni "időben". Ennek nem az az oka, hogy a jelbeszéd túl kényelmes neki. A babajelbeszéd fő szabálya, hogy jelelés mellett mindig beszélni kell a babához, tehát nem beszéd helyett, hanem mellette használjuk a jeleket. 

Mégis vannak olyan emberek, akik ellenzik vagy nem nézik jó szemmel ezt a fajta kommunikációt, amit én tiszteletben tartok. Én látom benne a pozitív hatásokat és a baba is nagyon szereti, amikor elmutogatom a dalokat, vagy verseket. A legtöbb szülő egyébként tanít jelet a babának (pápá, puszi küldés..stb),, csupán van aki megmarad a hagyományos és elfogadott pár jelnél, van aki ennél tovább megy és többet tanít a babának. Na én ilyen vagyok :)

Törpi már kezd egy-két jelet mutatni. Pl a lámpa, vagy a malac (van két tengerimalacunk :D) nagyon kiváncsi vagyok a többi jelére is :) A labda jelét pl nem mutatja, inkább mondja, hogy "abda" :D 

Szóval kinek hogy tetszik, de nekem nagyon :)


Az autó jele
forrás: http://www.anyanyelv-pedagogia.hu/




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése